Leena

keskiviikko 19. heinäkuuta 2017

Yksitissisen niksinurkka #1





Tamofen ( tamoksifeeni ) hormoninestolääkkeen  sivuoireisiin eivät mulla ole auttaneet kokeilussa olleet lääkkeet tai niistä on tullut rankempia muita oireita. Olen yrittänyt sopeutua uuteen "normaaliin" parhaani mukaan:
  • öisin hikoiluun herätessä viilentää sängyn vierellä astiassa odottava kostutettu puuvilla/pellavaliina, johon suihkaisen illalla hyväntuoksuista ihoöljyä ( esim Nuxe ) estämään ihon kuivumista ja lisäämään hemmotteluvaikutusta:)
  • Herkän ihon tai vauvojen kosteusliinat ovat käsilaukussa mukana missä menenkin.
  • mukana kulkee myös viuhka ( niitä myyvät ainakin naamiaistarvikekaupat ) sekä vesipullo 

Hikoileviin kainaloihin olen käyttänyt vauvan talkkia tai kookosöljyä. Vesipesu on tietysti aina hyvä juttu, mutta kun se ei ole mahdollista käytän herkän ihon kosteusliinoja. Kaikki kokeilemani deodorantit ärsyttävät leikatun puolen kainaloa, joka muutenkin on helposti ärtyvä ja ihottumainen, turvonnut ja kireä neljän imusolmukkeen poiston ja arven takia.

Leikkausarven hoitoon on parasta ollut suihkutettavat öljyt. Ihanan tuoksuinen Nuxe ( luontaiskosmetiikka ) on arvelle ehkä vähän liian paksu. Apteekista saatava Ceridal ihoöljy on edullinen. Mun mielestä paras on ollut apteekin Widmer Remederm vartalospray. Arpi on arka ja toisaalta tunnoton. Sen alueella ja ympärillä on hermosärkyä, johon välillä tarvitsen särkylääkettä.

Pienet, itseä hoitavat ja hemmottelevat asiat ovat mulle nyt tosi tärkeitä ja hoivaavat myös hauraasti toipuvaa mieltä.

Mun syöpämatka alkoi helmikuussa 2017. Siinä on ehtinyt olemaan jo monenlaisia vaiheita. Nyt näyttää siltä, että pääsin vähällä. Rinta ja neljä imusolmuketta lähti ja Tamofen tuli viideksi vuodeksi. Tähän asti vaikuttaa onneksi siltä, että syöpäkin lähti. Pysyköön poissa, amen.

ps. Osa vinkeistä on saatu vertaissiskoilta, osan olen keksinyt itse. Toivottavasti näistä on apua muillekin!

....

Onebooby Tips #1

Pampering oils and  Baby Powder are my weapons against swetting and hot flashes. A fancy fan and  wet wipes are handy as well. Little things are good for fearful mind, too. Take care and stay tuned: Tips #2 will be here soon:)


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti